dinsdag 22 oktober 2013

"Hallo, mag ik in uw boodschappentas kijken?"

Wat als u merkt wat de Bonuskaart allemaal doet?

Door: Frank Mulder

Op een dag liep ik de supermarkt uit nadat ik zojuist de wekelijkse boodschappen had gedaan. "Goede morgen meneer, we zijn bezig met een klantenonderzoek en zouden graag wat gegevens van u noteren". Nog in gedacht van wat ik die middag allemaal zou gaan doen zeg ik "uuuh ja, dat is goed". Vervolgens laat ik mijn gegevens achter. "Wij zijn ook geïnteresseerd in de aankopen die individueel gedaan worden om zo onze dienstverlening te verbeteren door ons assortiment aan te passen aan uw koopgedrag.". Zonder aarzelen geef ik de kassabon af en laat deze kopiëren. Er volgt nog een "Bedankt voor de medewerking en graag tot ziens". 

Maandagavond kom ik uit mijn werk en die dag zorgt mijn vrouw voor het eten. Nog voor ik iets kan zeggen roept ze "Kun je nog even naar de supermarkt, je bent de mix voor de macaroni vergeten!". Met enige tegenzin spoed ik mij naar de supermarkt en vind snel wat ik nodig heb. Gelukkig, de rij bij de kassa is kort, dan ben ik weer lekker snel thuis. "Goede avond meneer Mulder, Ik dacht zaterdag al dat u de macaroni mix vergeten was! Fijne avond". Enigszins verbaasd loop ik naar mijn auto en mijn gedachten dwalen al weer snel af bij het horen van de muziek op de radio. 

In de maanden die volgen is de vriendelijke meneer nog altijd bezig met zijn klantenonderzoek en laat ik elke keer gewillig mijn kassabon scannen. 

Verjaardag

Op mijn verjaardag ontvang ik een felicitatie van de supermarkt waar ik regelmatig kom. Vreemd, hoe weten ze dat.... natuurlijk, ik heb zelf mijn geboortedatum afgegeven voor het klantenonderzoek. Per e-mail had ik de dag ervoor al de laatste aanbiedingen ontvangen voor mijn "verjaardagsfeestje". Erg attent van die supermarkt, zeker omdat mijn favoriete bier in de aanbieding blijkt. Tevens ontvang ik bij aankoop van 2 zakken chips de derde helemaal gratis. En ook de bitterballen (altijd een succes op mijn feestje) blijken in de aanbieding! Het lijkt wel of ze weten hoe ik mijn verjaardag vier. Het zal wel toeval zijn.... toch?

Snel de boodschappen doen voor het verjaardagsfeest, de aanbiedingen gelden vandaag nog. Eigenlijk was ik gisteren al jarig, maar zoals gewoonlijk vier ik mijn verjaardag in het weekend. Een verjaardagsfeestje op vrijdag is nu eenmaal praktischer (lees, “De volgende dag vrij.”).

"Meneer Mulder, nog gefeliciteerd met uw verjaardag gisteren. Zo te zien gaat u het nog vieren? Veel plezier" in de tussen tijd heb ik zoals gewoonlijk mijn kassabon weer laten kopiëren. Het is inmiddels al zo gewoonlijk dat ik vrijwillig op die meneer afstap om mijn bon te af te geven. 
Nog even snel naar de Gall & Gall want een paar vrienden drinken af en toe nog een glaasje whisky. Ik ben zoekende naar de fles die ik op de site heb gezien als de jongeman achter de toonbank mij te hup schiet; “Johnnie Walker Double Black staat links van u meneer Mulder”. Links staat inderdaad de fles die ik op internet had uitgekozen. “Hoe weet u dat ik deze fles zocht?” breng ik verbaasd uit. “Het is toch diegene die u zoekt?” antwoord de jongeman vriendelijk. “Ja” mompel ik in mezelf. 

Kater

Omdat ik zaterdag met een kater wakker werd heb ik maar besloten om 's-middags naar de supermarkt te gaan, kan ik mee eerst nog eens omdraaien. Nog half versuft loop ik tegen 4 uur de supermarkt binnen. "Laat geworden meneer Mulder?" klinkt het opgewekt. "Huh? hoe bedoeld u?" zeg ik met een nog schorre stem. "Normaal bent u er altijd tussen 9:15 en 9:50. We hadden het niet anders verwacht, mannen van uw leeftijd komen na hun eigen verjaardagsfeestje altijd veel later bij de supermarkt dan normaal". Verbaasd ga ik boodschappen doen. 

Dit verhaal is natuurlijk verzonnen. Het zal u nooit overkomen! U zou deze handelswijze nooit accepteren! Toch? Maar hoe denkt u dat de nieuwe Bonuskaart van de Albert Heijn werkt? Precies op dezelfde manier zoals hierboven omschreven, alleen dan zonder dat u het merkt!  

Gaat u de nieuwe Bonuskaart van Albert Heijn nog activeren?

Deze banner werkt natuurlijk niet ;)


4 opmerkingen:

  1. en waarom zou ik het niet accepteren?
    Verdraaide handig die persoonlijke aanbiedingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het ten koste gaat van je privacy. Je levert een deel van je privacy in tegen een paar extra kortingen.
      Ik zeg niet dat je het niet moet accepteren, maar dat je hier wel een bewuste keuze moet maken. Ze geven je niet voor niks extraatjes, daar willen ze wel wat voor terug hebben.

      Verwijderen
  2. Zolang het voordeel naar de klant toe de vrijgegeven privacy overtreft is dit een goeie evolutie. Toch denk ik dat de toegevoegde waarde van dergelijke systemen enkel kan toenemen door steeds meer en uitgebreidere info en voorkeuren mee te geven aan deze winkel/serviceverlener/... Anyway : De opmars van deze technologieen ga je niet kunnen stoppen, dus moet je nadenken over de manier hoe je er al dan niet mee wilt omgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Lorenzo, Bedankt voor je reactie. Ik ben het zeker niet eens met de zin "Zolang het voordeel naar de klant toe de vrijgegeven privacy overtreft is het een goeie evolutie" Hiermee geef je aan dat je privacy simpelweg te koop is. Daarnaast is het zo dat de meeste mensen waarschijnlijk niet goed kunnen beoordelen of het voordeel opweegt tegen de privacy die ze weggeven, vandaar dat ik deze blog op deze wijze heb geschreven. Het geeft duidelijker en begrijpelijker aan wat je weggeeft dan de informatie die AH hierover geeft. Bij de opmars van de techniek moeten we de privacy nooit uit het oog verliezen en zeker niet opgeven!

    BeantwoordenVerwijderen